StartKIDZ is een dagbestedingsproject van de Kessler Stichting waarbij deelnemers babystartpakketten samenstellen. Zo´n pakket, de startkit, is er voor alle zwangere vrouwen in de regio Den Haag en vanaf nu ook online aan te vragen via www.startkidz.nl

Ontstaan StartKIDZ
StartKIDZ is ontstaan uit de Stichting Slimme Boefjes die begin 2019 ophield te bestaan. Sinds 1 februari 2019 zet de Kessler Stichting een deel van de activiteiten voort in de regio Den Haag en directe omgeving. Dit als dagbesteding onder de naam StartKIDZ. De Kessler Stichting wil met StartKIDZ baby’s een goede start geven én een mooi dagbestedingsproject bieden bij wijze van arbeidsmatige dagbesteding voor kwetsbare deelnemers. Vanaf nu kan men via www.startkidz.nl allerlei informatie vinden, zoals startkitten aanvragen, de ophaalpunten van de startkit en de locaties waar men gebruikte babyspullen kan doneren. Voor StartKIDZ zijn wij afhankelijk van spullen die ouders en bedrijven doneren om de pakketten gratis te kunnen verstrekken.

Dagbesteding
StartKIDZ is een dagbestedingsproject van de Kessler Stichting. De deelnemers aan StartKIDZ leren in een rustige en kleinschalige setting de kleertjes te sorteren, te beoordelen op kwaliteit en in te pakken. Met deskundige begeleiding werken ze aan hun persoonlijk trajectplan. Zo wordt de stap naar beschut werk, vrijwilligerswerk of een betaalde baan een stuk kleiner. StartKIDZ is voor baby’s én voor deelnemers een goede start. Kortom, een win-win. StartKIDZ is een plek waar niet alleen deelnemers maar ook reguliere vrijwilligers zich inzetten. Zij werken op vrijwillige basis om de startkits klaar te maken.

Startkit ook voor een krappe beurs
De startkit is er voor alle zwangere vrouwen in de regio Den Haag en bedraagt € 75,-. Voor moeders met een beperkt  budget is de startkit gratis via een hulpverlener of (hulpverlenende) instantie aan te vragen. Met een krappe portemonnee zijn babyspullen immers nagenoeg niet betaalbaar. In Den Haag komen financiële problemen vaker voor dan in de rest van het land. In de Schildersbuurt, Moerwijk en Transvaal  groeit de helft van de kinderen op in armoede. * In Nederland groeit 1 op de 10 kinderen in armoede op.** Onze startkit is een babystartpakket met daarin alle basisspullen  - nieuw en gebruikt  - voor een pasgeborene. Want: elk kind verdient een goede start

* Bron: Armoedemonitor 2016 Gemeente Den Haag
** Bron: ‘Armoede in kaart 2018’ van Centraal en Cultureel Planbureau