Uniek diner voor dak- en thuislozen in Nieuwspoort

Op maandag 8 februari organiseerde de Nieuwspoort Foundation met behulp van diverse sponsors een bijzonder diner in Nieuwspoort. Politici, leden van Nieuwspoort en dak- en thuislozen wisselden deze avond ervaringen uit over daklozenproblematiek. Het diner vormde het slotstuk van een dag vol activiteiten voor bijna 40 dak- en thuislozen.

De dag begon al om 13.00 uur toen de dak- en thuislozen in de stad met de bus van De Uithof werden opgehaald om bij De Uithof een actieve middag in de sneeuw te hebben. In de sneeuw deden de deelnemers diverse activiteiten zoals touwtrekken en met een grote band door de sneeuw naar beneden glijden.

Vervolgens ging de groep weer terug naar het centrum van Den Haag, naar de Tweede Kamer. Hier werden zij in twee groepen onder leiding van Kamerleden Grace Tanamal van de PvdA en Nine Kooiman van de SP rondgeleid. Jaap Schuler van de Nieuwspoort Foundation: “Dak- en thuislozen komen niet vaak in contact met politici. Als Nieuwspoort Foundation vinden wij het belangrijk om iedereen te betrekken bij de democratie. We organiseren ook gesprekken tussen scholieren en journalisten, politici en lobbyisten in Nieuwspoort”.

Na de rondleiding stond er een heerlijk driegangendiner klaar voor de dak- en thuislozen dankzij EkoPlaza, Fine Fresh Food en Cupcakechic. Naast Grace Tanamal en Nine Kooiman schoven ook Kamerleden Mona Keijzer (CDA), Ybeltje Berkcmoes-Duindam (VVD) en leden van Nieuwspoort aan bij het diner, dat leidde tot interessante gesprekken aan de tafels. Lizebeth Melse van het Straatconsulaat: “De rustige ambiance en uitstekende sfeer bracht een echte dialoog op gang. Dit zou vaker moeten gebeuren, maar weinig mensen weten echt in wat voor web mensen verstrikt kunnen raken”.

Jaap Schuler (Nieuwspoort Foundation): “De sfeer was ongelooflijk. Onverwachts piano-entertainment van één van de deelnemers, een verassingsoptreden van Frits Wester en een goede start van de dialoog over de daklozenproblematiek. Hier gaan we zeker vervolg aan geven.”

Deze bijzondere dag is in nauwe samenwerking met ons, het Straatconsulaat en de Achterban tot stand gekomen. Dankzij de belangeloze inzet van diverse sponsors heeft de Nieuwspoort Foundation een complete middag en avond voor dak- en thuislozen kunnen organiseren.

Sponsors:

• EkoPlaza (diner)
• Fine Fresh Food (chefkoks)
• Nieuwspoort (chefkoks en ruimte)
• Cupcakechic (dessert)
• De Uithof (activiteit en bus)
• HTM (chauffeur)