Twee locaties van de Kessler Stichting, Viljoen en Toussaint, bieden beschermd wonen. Hier kunnen mensen voor langere tijd terecht, wanneer duidelijk is dat zelfstandig wonen een stap te ver is.

De Kessler Stichting biedt een beschermende woonomgeving en professionele begeleiding naar een zelfstandiger bestaan. Dat doen we via onze methodiek competentiegericht begeleiden. Ook langdurig verblijf is mogelijk met een Wlz-indicatie.

Locatie Viljoen: kleinschalig beschermd wonen
De locatie Viljoen ligt aan de Viljoenstraat in Den Haag en biedt aan 26 mensen met een WLZ GGZ indicatie een kleinschalige beschermde woonvorm. Het zijn mensen met een een chronische psychiatrische aandoening in combinatie met een lichamelijke ziekte of beperking. Daarnaast hebben zij vaak problemen op verschillende levensgebieden, zoals verslaving(en), sociale stoornissen en/of ervaringen van een lange periode van dakloosheid. Viljoen bestaat uit drie huizen met ruimte voor 8-10 personen per huis. Acht kamers zijn rolstoelvriendelijk.

Begeleiding
De cliënten krijgen aanvullende hulp op het gebied van verzorging, toezicht en begeleiding. Met de cliënten worden afspraken gemaakt over hoe met elkaar om te gaan om te zorgen voor een fijne sfeer in de groepswoningen. Daarnaast heeft elke cliënt een individueel traject gericht op stabilisatie of vergroten van vaardigheden. Viljoen is geschikt voor mensen die behoefte hebben aan een veilige omgeving waar zij langdurig kunnen blijven wonen en begeleiding en persoonlijke verzorging krijgen.

De drie woningen hebben een eigen voordeur en elke kamer heeft een eigen koelkast, douche en toilet. De woon- en eetkamer in de woningen wordt gedeeld. Voor de woningen is er een grote gemeenschappelijke binnentuin. Er is een dagprogramma met diverse activiteiten, waaronder dagbesteding voor wie dat wil. Ook bieden we hier licht-somatische zorg aan, zoals begeleiding bij de Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen (ADL).

Locatie Toussaint: beschermd wonen in een sfeervol voormalig klooster
De locatie Toussaint (voormalig Tichelaar) ligt in de binnenstad van Den Haag, tegenover de Koninklijke stallen en de Paleistuinen, aan de Toussaintkade. Dit sfeervolle voormalige klooster biedt een (forensische) beschermde woonomgeving aan 55 cliënten met een Wlz GGZ indicatie of een IFZO.

De cliënten hebben (ernstige) psychiatrische problematiek en kunnen zichzelf daarmee redden mits er een veilige, gestructureerde woonomgeving is met deskundige begeleiding. Sommige bewoners hebben daarbij ook lichamelijke klachten waar extra aandacht naar moet uitgaan. Ook kan er sprake zijn van een forensisch verleden waarvoor men onder toezicht staat van de reclassering.

Toussaint huist in een voormalig klooster en heeft 55 kamers verdeeld over 3 verdiepingen. Het sanitair wordt gedeeld. De locatie biedt rust en ruimte, maar ook de mogelijkheid contact met medebewoners te zoeken in de gezamenlijke leefruimtes, bijvoorbeeld in de prachtige boekenkapel. Buiten is er een zeer ruime binnentuin waar men kan zitten onder de fruitbomen of een moestuin bijhouden.

Begeleiding
De begeleiding bij Toussaint is gericht op stabilisatie van de persoonlijke situatie en waar mogelijk het vergroten van woonvaardigheden. We houden hierbij sterk rekening met de individuele wensen en mogelijkheden van de bewoners. Toussaint is geschikt voor mensen voor wie een ruime groepswoning passend is waar zij voor langere tijd kunnen wonen. Er is 24 uurs begeleiding, toezicht en ondersteuning aanwezig.

Doorstroomwoning naast Toussaint
Naast Toussaint staat 'Pand 44’; een huis waarin 5 bewoners met een Wmo-indicatie beschermd wonen. Belangrijk is dat zij relatief zelfstandig kunnen wonen met begeleiding in de nabijheid. Zij runnen nagenoeg zelfstandig het huishouden en worden hierbij ondersteund door de begeleiders van Toussaint. Hierbij wordt in een rustig tempo door de bewoners toegewerkt naar voorzieningen met meer zelfstandigheid.

Aanmelden
Om in aanmerking te komen voor beschermd wonen Toussaint hebben bewoners een passende indicatie nodig. Dat is een WLZ GGZ indicatie, een WMO beschermd wonen indicatie van de gemeente of een IFZO-indicatie via Justitie met voorwaarden voor wonen in een woonvoorziening. Wilt u zichzelf of iemand anders aanmelden, neem dan contact op met onze afdeling Intake & Advies via 070 - 8 500 588 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Contact BW

Intake & advies