Bestuur Soepbus
vlnr Sarah van Nispen, Juliette Kwee, Frans Pas, Martin Duivesteijn, Laura van Beers

Soepbus gaat over naar nieuwe Haagse stichting

Na 34 jaar wordt ‘de Soepbus van de Kessler Stichting’ overgedragen aan een nieuwe stichting: de Haagse Soepbus. “Omdat het meer dan ooit nodig is dat we er allemáál zijn voor mensen op straat”, aldus Bram Schinkelshoek, directeur van de Kessler Stichting.

‘De Soepbus is van ons allemaal’
De Soepbus voorziet in een groeiende behoefte. Schinkelshoek: “Mensen op straat met honger en weinig perspectief verdienen onze aandacht. De Soepbus is op een punt aangekomen dat verder evolueren nodig is vanuit een stichting die zich volledig kan richten op de verdere ontwikkeling van de Soepbus, samen met betrokken vrijwilligers en organisaties die kunnen zorgen voor nieuwe maatschappelijke verbindingen en sociale contracten. De Soepbus is immers van ons allemaal.”

Broodnodige voorziening
De voorzitter van de nieuwe stichting, die inmiddels vijf betrokken bestuursleden heeft aangetrokken, is Frans Pas. “Ik voel me trots dat ik dat samen met andere vrijwilligers en betrokken partijen deze broodnodige voorziening in Den Haag een stap verder mag brengen. Vele van ons kennen de Kessler Stichting en haar werk heel goed. We zijn blij met het vertrouwen van de Kessler Stichting en kijken uit naar nieuwe contracten met sociale partners.”

Meer dan een kopje soep
Arjen Kapteijns, wethouder Maatschappelijke opvang van de gemeente Den Haag: “Als je geen geld hebt, heb je geen eten. De Soepbus is in Den Haag nog steeds heel hard nodig. Het is meer dan het kopje soep. Het is ook aandacht geven en contact met elkaar maken. Iemand die voor jou soep heeft gemaakt, het voor je inschenkt en ook even tijd voor je wil maken. Dat kan veel doen voor iemands gevoel voor eigenwaarde. Ik ben de vrijwilligers en de betrokken organisaties die dit mogelijk maken ontzettend dankbaar. We helpen ook graag mee door elk jaar bij te dragen aan de kosten.”

Historie Soepbus
De Soepbus maakt al 34 jaar (een klein) onderdeel uit van de dienstverlening van de Kessler Stichting. Dienstverlening die verder bestaat uit opvang, begeleiding en zorg bieden aan sociale kwetsbare mensen op diverse locaties in Den Haag.  Met een ambulante tak ‘Bereik in de Wijk’ biedt de Kessler Stichting ook ondersteuning aan sociaal kwetsbare mensen thuis.

De Kessler Stichting startte in 1987 met een niet meer rijdende HTM-bus voor het Centraal Station van Den Haag. Later werd het een mobiele bus die door Den Haag reed en inmiddels staat de Soepbus weer op één vaste plek bij het Centraal Station, 7 dagen per week tussen 18.45 en 19.30 uur., met soep, thee en koffie, brood en een praatje. Ook de subsidierelatie met de gemeente wijzigde in de loop der jaren waardoor er steeds meer een beroep werd gedaan op burgers, bedrijven en fondsen om financieel bij te dragen. Deze publiek-private samenwerking werd succesvol en leverde ook een groot aantal betrokken vrijwilligers op.

Samen met iedereen in de stad die de Soepbus een warm hart toedraagt wil stichting De Haagse Soepbus er ook de komende jaren zijn voor mensen op straat die deze vorm van aandacht hard nodig hebben. Het rekeningnummer waar donaties aan kunnen worden overgemaakt is veranderd:  Stichting De Haagse Soepbus, NL84TRIO0320389235.

Op de foto:
De Soepbus met een deel van het nieuwe bestuur. Van links naar rechts: Sarah van Nispen, Juliette Kwee, Frans Pas, Martin Duivesteijn. Bestuurslid Ben Krapels ontbreekt op de foto. Rechts staat vrijwilliger Laura van Beers. (Foto: Henriette Guest).