button fusiepagina
Lezing 'Minder stress bij schulden' een succes

Op 17 oktober vond de goed bezochte lezing ‘Minder stress bij schulden, effectievere aanpak door stress-sensitieve ondersteuning’ van Nadja Jungmann plaats vanuit de Kessler Stichting.

Nadja Jungmann is lector Schulden & Incasso aan Hogeschool Utrecht en wist honderd geïnteresseerden vanuit diverse organisaties binnen en buiten Den Haag te inspireren met haar lezing.

De lezing in het kort
Zij gaf in haar lezing aan dat door stress (bijvoorbeeld door financiële problemen) de signalen in je brein en daarmee ook je gedrag veranderen. Zo hebben mensen met stress meer moeite met plannen, organiseren, tijdmanagement, werkgeheugen en metacognitie, met andere woorden de denkfuncties. Ook de regulatiefuncties zoals verleidingen weerstaan, emoties beheren, in actie komen, aandacht vasthouden, flexibel zijn en doorzettingsvermogen staan bij stress onder druk. Kortom de functies die moeten helpen om uit de problemen te komen, functioneren minder door stress. Daardoor lukt het deze mensen nu niet om effectief te werken aan hun problemen. Nadja Jungmann vertelde dat naast ‘niet willers’ en ‘niet kunners’ er ook een groep is van ‘niet lukkers’. Ze gaf de aanwezigen handvatten voor het begeleiden van mensen met stress. Het helpt onder andere om begrip te hebben voor het niet lukken, naast de persoon te gaan staan, mensen zelf een analyse te laten maken van waar ze staan en wat hun doelen zijn, aandacht te hebben voor de lange termijn doelen en psycho-educatie.

Na afloop was er gelegenheid om na te praten en te netwerken. De Kessler Stichting vindt het belangrijk om kennis te delen en is daarom verheugd dat zoveel mensen deze lezing in Parkoers hebben bijgewoond.