Samenwerking noodopvang Sportlaan

Samenwerking voor nieuwe noodopvang Sportlaan

Eind december wordt de nieuwe noodopvang aan de Sportlaan in gebruik genomen. De gemeente Den Haag heeft een gebruikersovereenkomst van de locatie gesloten met het Hagaziekenhuis. De Kessler Stichting is regiehouder van deze locatie.

Samenwerking

De Kessler Stichting werkt voor deze noodopvang samen met het Leger des Heils, Limor en Schroeder van der Kolk. De noodopvang betreft een tijdelijke voorziening voor een periode van 2 jaar. Het pand aan de Sportlaan was voorheen het Juliana Kinderziekenhuis.

Bewoners

De voorbereidingen zijn in volle gang om de eerste bewoners op te kunnen vangen. In december 2018 komt de eerste groep, 20 vrouwelijke bewoners. Uiteindelijk komen ongeveer 40 vrouwen en 50 mannen te wonen. De toekomstige bewoners worden zorgvuldig geselecteerd. Zij hebben bijvoorbeeld geen actieve verslaving en geven geen overlast door verward gedrag.

24-uurs opvang

De voorziening aan de Sportlaan is een 24-uurs opvang. De bewoners kunnen de hele dag op de locatie blijven. Verwacht wordt dat bewoners binnen een jaar kunnen verhuizen naar een andere, meer zelfstandige woonvorm. De bewoners krijgen professionele begeleiding bij zaken als huisvesting, financiën en het vinden van werk, studie of een andere dagbesteding. In het pand zijn 24 uur per dag begeleiders aanwezig.

Begeleidingscommissie

Er komt een begeleidingscommissie met een onafhankelijke voorzitter. Deze commissie maakt afspraken over praktische zaken rondom de voorziening, zoals bereikbaarheid en de aanpak van klachten. In de commissie zitten vertegenwoordigers van ondernemers uit de buurt, bewonersorganisaties, gemeente, politie, de beheerder van de voorziening, het ziekenhuis en  toekomstige bewoners. De gemeente houdt omwonenden binnen een straal van 250 meter van de locatie op de hoogte  van belangrijke zaken. Heeft u vragen, meldingen of suggesties? Stuur dan een bericht naar het e-mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Vrijwilligers en vacatures

Wilt u iets betekenen voor de buurt of de nieuwe bewoners? Neem dan contact op met de Kesslerstichting:

Foto: In hun handen de gebruikersovereenkomst tussen de ziekenhuisgroep en de gemeente. V.l.n.r. Elly van der Vliet (Bestuurder Schroeder van der Kolk) , Bram Schinkelshoek (directeur Kessler Stichting), Bert Van Alphen (Wethouder gemeente Den Haag) , Rolf de Folter (directievoorzitter HAGA- Reinier de Graaff groep), Bert Sprokkereef (directeur Leger des Heils) en Dirk Huisman (directeur Limor).