Gerben, trajectondersteuner Zamenhofstraat

Gerben, trajectondersteuner Zamenhofstraat: “Ik ben echt benieuwd hoe het met cliënten gaat als ik ze de volgende dag weer zie.”

Om te beginnen was de dag georganiseerd in een prachtig gebouw – ik ben dol op architectuur. Ik meldde me bij de balie en van verschillende kanten kwamen er medewerkers. Ik ontmoette een hoop enthousiaste en gedreven mensen. Mensen die graag anderen verder willen helpen.

Open gesprekken

De naam 'open dag' was voor de Kessler Stichting heel toepasselijk: het was letterlijk een open dag met open gesprekken. Over de invulling van het werk, de doelgroep en wat dit werk persoonlijk met je doet. Dat voelde als een warm welkom. De open dag was voor mij als een warm nest. Ik vond daar veel gelijkgestemden.

Dagje meelopen op de werkvloer

Ik was hiervoor buschauffeur en wilde weer de zorg in. Ik heb twintig jaar als jongerenwerker gewerkt en ik wist dat ik mijn nieuwe baan in die hoek moest zoeken. Via internet zocht ik bewust naar vacatures in die richting en kwam ik uit op de open dag van de Kessler Stichting. Na de open dag mocht ik een dag meelopen en ben ik nog enthousiaster geworden. Mijn studie – toegepaste psychologie – heb ik even op pauze gezet maar ga ik volgende maand weer oppakken. Ik wilde eerst goed in het ritme komen.

Helpen met zetten van stapjes

Het werk is superinteressant. Ik ben echt benieuwd hoe het met cliënten gaat als ik ze de volgende dag weer zie. Niet iedereen heeft een goede basis gehad. Het is niet voor iedereen vanzelfsprekend dat je opgroeit in een gezin waar je vaardigheden meekrijgt. Veel mensen waar ik nu mee werk hebben veel pech gehad. Ik help hen de rust en regelmaat terug te vinden zodat ze weer ruimte in hun hoofd krijgen om een stapje te kunnen maken. Dan kan ik hen begeleiden om weer de aansluiting met de maatschappij te kunnen maken.

Dynamische omgeving

Je moet hier wel een alleskunner zijn. Het is een dynamische omgeving en er gebeurt ontzettend veel. Soms betekent het dat ik mijn handen vol heb en soms kan ik met een client op de bank zitten met een bakkie koffie erbij. Iedereen wil gezien worden. Aandacht daar gaat het om. Ik heb gemerkt dat hier geen dag hier hetzelfde is. Bij de Kessler Stichting kan ik mijn ei kwijt en ga ik fluitend naar mijn werk!

Wil je net zoals Gerben gelijkgestemden ontmoeten? Kom dan naar een van onze open dagen. Vanwege de richtilijnen van het RIVM zijn de in maart geplande open dagen uitgesteld. Zodra een nieuwe datum gepland is, staat deze vermeld op deze website.

Klik hier voor de ervaringen van anderen.