Francine, trajectondersteuner Zamenhof

Francine, trajectondersteuner Zamenhof: "Op de open dag heb je als sollicitant het voordeel dat je kunt sparren met medewerkers."

Het is nog maar een paar maanden geleden dat ik de open dag van de Kessler Stichting bezocht, maar het voelt alsof ik al jaren in dienst ben. Dat komt, denk ik, omdat ik mijn plekje gevonden heb.

Menselijke benadering

Door mijn vorige werk kende ik de doelgroep, de kwetsbare medemens, redelijk goed. Maar ik wilde mensen, die de grip zijn kwijtgeraakt in het leven, meer begeleiden dan dat ik als budgetbeheerder deed. Mijn partner werkt als flexwerker bij de Kessler Stichting en stelde voor om samen naar de open dag te gaan. Het voelde op de open dag bij binnenkomst meteen goed, we werden heel open ontvangen. Er was een menselijke benadering en het klikte direct. Ik merkte dat we op één lijn zaten over de aandacht voor cliënten.

Kijken naar wat cliënt wél kan

Als hulpverlener heb je de neiging om problemen van de cliënt op te lossen, ik noem dat het help-syndroom. Maar het is beter om de problemen neer te leggen bij de probleemeigenaar en hem te helpen ondersteunen. Bij de Kessler Stichting werken ze met de aanpak om de vaardigheden van de cliënt open te leggen zodat de client weer vertrouwen krijgt in zijn kunnen. Dat vind ik mooi, daar doe je het voor. Er wordt echt gekeken naar wat iemand wel kan, naar wat gelukt is en daar op door te gaan. Helpen de zelfredzaamheid van cliënten te vergroten, dat staat hier bij de medewerkers van de Kessler Stichting voorop.

Aandacht is voor de medewerker

Het inwerktraject is heel goed, je draait je diensten met iemand die je de weg wijst. Tuurlijk ben je in het begin best zoekende, maar je krijgt als nieuwe medewerker wel de kans om vragen te stellen. Je moet ook durven vragen te stellen. Nu gaat het werk als vanzelf. Ik weet nog niet alles maar dat komt wel. Hier werk je in zelfsturende teams. Daar moet je mee om kunnen gaan. Je moet feedback durven geven en feedback van je collega’s kunnen ontvangen. Het betekent dat je wel zelf en als team verantwoordelijk bent voor het werk, dat is fijn.

De open dag van de Kessler Stichting

Ik kende de organisatie als een maatschappelijke opvang voor daklozen, zeg maar een crisisopvang. Maar het werd me duidelijk dat de Kessler Stichting veel meer is dan een noodopvang. De stichting biedt ook beschermd wonen en begeleid wonen. Ook ondersteunen ze mensen die zelfstandig wonen, dat doen ze met de afdeling Bereik in de Wijk. De open dag is daarom een fijne manier om kennis te maken omdat je op een heel andere manier de organisatie leert kennen. Je beleeft de cultuur en komt in contact met de mensen die er werken. Je krijgt als sollicitant de kans om te praten en te sparren over de functie en de organisatie.

Heb jij net als Francine zin om écht je plekje te vinden? Kom dan naar een van onze open dagen. Vanwege de richtilijnen van het RIVM zijn de in maart geplande open dagen uitgesteld. Zodra een nieuwe datum gepland is, staat deze vermeld op deze website.

Klik hier voor de ervaringen van anderen.