Chelsea, trajectregisseur Noodopvang

Chelsea, trajectregisseur Noodopvang: “Op de open dag kreeg ik een goed beeld van wat ik van de organisatie kon verwachten”

Hoewel Chelsea dacht te kunnen starten als flexwerker, kon ze vanwege haar achtergrond al meteen beginnen als trajectondersteuner. Inmiddels is ze – nog geen anderhalf jaar verder – doorgegroeid naar trajectregisseur op de Noodopvang.

Eerlijk verhaal

“Vrienden wisten dat ik naast mijn studie Social Work zin had om mijn werkveld in te gaan. Zo kwam het dat ik werd getagged in een Facebookbericht over de open dag in oktober 2018. Eigenlijk was ik gefocussed op de doelgroep jeugd. De open dag kwam daarom goed uit want zo zag ik dat er meer boeiende doelgroepen zijn. Ik kreeg zo een goed beeld van wat ik van de organisatie kon verwachten. Wat bij mij het meeste indruk heeft gemaakt was dat ook de mindere kant van het vak werd verteld. Dat het werk af en toe pittig kan zijn en dat het niet alleen rozengeur en maneschijn is. We hebben tijdens de open dag een vervolgafspraak ingepland.

Inwerkprogramma van één jaar

In het begin vond ik het werk heel spannend. Ik had zelf nul ervaring in het werkveld behalve mijn stage-ervaring. Je werkt met heel kwetsbare mensen. Nu ben ik een stuk zekerder geworden. Dat kwam doordat we een hecht team hebben. En ook door het inwerkprogramma van één jaar. Dat heeft me handvatten gegeven. Echt elk bedrijf zou zo’n inwerkproces moeten hebben. Wat dat betreft is de Kessler Stichting een goed bedrijf om mee te starten in je werk. Het is een mooi leerbedrijf want je krijgt ook een loopbaanbudget voor cursussen en je wordt op de hoogte gehouden van lezingen.

Vertekend beeld van daklozen

Het werken met daklozen leek niet echt mijn ding. Ik vond de doelgroep spannend en ik had een vertekend beeld van daklozen. Dat hield me in eerste instantie tegen om bij de Kessler Stichting te werken. Maar tijdens de open dag vertelden ze over de doelgroep en dat er verschillende categorieën van dakloosheid zijn. Nu weet ik dat het een onwijs leuke doelgroep is. Doordat cliënten vaak teleurstellende resultaten hebben gehad met hulpverlening, moet je soms superhard werken om het vertrouwen te krijgen. De methodiek die we hier inzetten (Competentie gericht begeleiden) zorgt er ook voor dat dingen wél lukken. Elke keer dat je met cliënten kleine succesjes haalt, is niet alleen voor de cliënt fijn maar zorgt er ook voor dat je zelf vrolijk naar huis gaat.

Wil jij net als Chelsea de kans krijgen om door te groeien? Kom dan naar een van onze open dagen. Vanwege de richtilijnen van het RIVM zijn de in maart geplande open dagen uitgesteld. Zodra een nieuwe datum gepland is, staat deze vermeld op deze website.

Klik hier voor de ervaringen van anderen.